Nieuws en Evenementen

Zo kom jij als ondernemer de zomer door

07 augustus 2019 8.00 uur
Zo kom jij als ondernemer de zomer door

Midden in de zomervakantie begin je het steeds meer te merken: klanten zijn minder goed te bereiken, je inbox droogt op en je agenda wordt langzamerhand steeds een beetje leger. Een goed moment om misschien zelf op vakantie te gaan óf om al die dingen te doen die je al veel te lang voor je uitschuift. Tips vanuit De Drentse Zaak! 

Wat zijn nou echte ‘zomerklussen’? Die vraag stelden we aan een aantal ondernemers die gevestigd zijn in De Drentse Zaak. Volgens Stefanie Neeter (Stevig Ontwerp) is dat afhankelijk van wat nodig is: moet je doorwerken om geld te verdienen of heb je de mogelijkheid om je te storten op andere dingen? “De zomermaanden zijn voor veel ondernemers magere maanden. Je hebt te maken met vakanties van je klanten en moet eventueel rekening houden met vakanties en vakantiegeld voor je medewerkers. Als eerste tip zou ik altijd geven: ga zelf óók op vakantie. Zorg dat je weer fris bent en vol met energie weer kunt beginnen. Zit dat er financieel niet in? Denk dan eens om. Wat ligt er in het verlengde van je werk en waar is op dit moment een tekort aan? Misschien kun je in een andere branche van waarde zijn”, geeft de vormgeefster mee.

Nieuwe klussen

Blijf je liever bezig met je eigen onderneming? Ook dan heeft Neeter genoeg ideeën. “Werk aan je eigen uitstraling. Denk daarbij aan je social media-kanalen, je website of werk alvast aan een mailing”, begint ze. “En nu ik dat zo zeg realiseer ik mij dat ik zelf ook nodig aan de slag moet”, lacht ze. “En ga op acquisitie! Denk na over nieuwe klussen: welke bedrijven of organisaties wil je graag aan je klantenkring toevoegen? Wat ik wel eens doe is een betere versie van de signing van een winkel maken en deze opsturen. Na een poosje ga ik eens langs en vertel ik wat ik zou kunnen betekenen.” 

Financiële planning

Jeannette Meersma (Kram & Meersma Schuldhulpverlening voor Ondernemers) vindt de zomerperiode perfect voor het opmaken van de balans. De financiële balans welteverstaan. “Hoe ben je bezig en hoe sta je ervoor? Of om in vakantietermen te blijven: ben je financieel een cruiseschip of een zinkend schip? Zorg daarom dat je je administratie op orde hebt én inzicht hebt in wat erin komt en eruit gaat. Maak vanuit daar een financiële planning. Je kunt immers alleen maar ergens naartoe werken, als je weet wat de bestemming is. Heb vertrouwen in wat je doet, maar maak wel altijd een plan. Eerst denken, dan doen. Financieel je zaken op orde, zorgt ervoor dat je zo lang mogelijk kunt ondernemen.” Voor ondernemers die op vakantie gaan heeft ze ook een goede tip. “Neem een goed ondernemersboek mee op vakantie, zoals Calimeromarketing van Karen Romme of De Ondernemersmythe van Michael E. Gerber.”