Nieuws en Evenementen

Zet je bedrijf in de picture met zakelijk vloggen

18 april 2018
Zet je bedrijf in de picture met zakelijk vloggen

Zakelijk vloggen kan zorgen voor meer bereik en daarmee meer omzet. Als gezicht van je dienst of product, kweek je op een eenvoudige manier vertrouwen bij (potentiële) klanten en draag je tegelijkertijd kennis over. Reden genoeg om ermee aan de slag te gaan. Tijdens de training Zakelijk vloggen op maandag 23 april in De Drentse Zaak ontdek je alles over hoe je zo je bedrijf kunt promoten.

Nee, zakelijk vloggen is geen filmpje maken van dat je in de trein zit of een gezellige lunch hebt, begint workshopgever Aletta Armee (Armeedesign). Door zakelijk te vloggen leid je meer mensen naar je website (leads) en bereik je meer omzet met de verkoop van je producten. “Bij vloggen denken mensen vaak aan bekende vloggers als Enzo Knol”, legt Armee uit. “Maar dat zijn entertainmentvlogs. Bij een zakelijke vlog gaat het echt om het promoten van je bedrijf en om kennisoverdracht. Daarnaast zit er altijd een call to action in. Je wilt mensen immers naar je website brengen.”

Meer dan een talking head

Een zakelijke vlog is volgens Aletta Armee dan ook meer dan een ‘talking head’. Aan een vlog worden informatieve elementen toegevoegd om het interessant te houden, zoals afbeeldingen, quotes en grafieken. Maar waarom zou je als ondernemer of bedrijf met zakelijk vloggen moeten beginnen? “Het is de ideale manier om je bedrijf meer in the picture te zetten. Het is een investering waar je lang van kunt profiteren. Op de lange termijn maak je van een koude lead, al snel een warme klant.”

Tijdens de training Zakelijk vloggen leren deelnemers hoe ze een script schrijven, hoe ze video’s opnemen en hoe ze deze monteren. Aan het einde van de eerste trainingsdag op maandag 23 april heeft iedere deelnemer zijn of haar eerste vlog af. De terugkomdag op maandag 28 mei staat in het teken van het resultaat van de video’s. Daarnaast is er die dag volop ruimte voor vragen.

Relatie opbouwen met kijkers

De workshopgeefster heeft zelf vijf redenen opgesteld waarom bedrijven met het maken van video’s moeten starten. Zo is YouTube zoekmachine nummer twee. Video’s zorgen er dan ook voor dat je hoger in de zoekresultaten terecht komt. Daarnaast vergroten de video’s je bereik. En zorg je, door voor een camera over een onderwerp te praten, voor een zekere mate van autoriteit. Je creëert namelijk veel vertrouwen onder je kijkers. Ook kun je door middel van video’s eenvoudig potentiële klanten naar je website leiden. “Daarnaast is het maken van video’s de snelste manier om een relatie op te bouwen met je kijkers”, voegt de workshopgeefster toe.

En voor ondernemers die niet direct staan te springen om een filmpje van zichzelf, heeft ze ook een tip: “Je eerste vlog hoeft niet meteen online. Je zult zien dat je bijvoorbeeld eerst heel erg moet wennen aan je eigen stem en aan hoe je overkomt op beeld. Maar hoe vaker je het doet, hoe meer het went. Ga daarom eerst rustig oefenen.”