Nieuws en Evenementen

‘We communiceren ons suf, maar vaak zonder effect’

11 september 2019 8.00 uur
‘We communiceren ons suf, maar vaak zonder effect’

Veel organisaties worstelen met weerbarstige gedragsvraagstukken. Zij willen bijvoorbeeld dat hun medewerkers vaker de fiets gebruiken, dat inwoners duurzame keuzes maken, of dat klanten eerder hun facturen te betalen. Ze geven hen informatie over waarom het zo belangrijk is om dit te doen. Maar vaak heeft deze aanpak niet het gewenste effect. Madelon van Hemel van Bureau Gedragsstrategie helpt bedrijven en overheden met het mogelijk maken van gedragsverandering. 

Eigenaar Madelon van Hemel deed als psycholoog promotieonderzoek naar onbewust gedrag en volgde een post-academische opleiding tot gedragsveranderaar. Vorig jaar besloot ze met haar werk als senior onderzoeker te stoppen, zodat ze zich volledig kan richten op gedragsverandering. “Ik wilde mijn expertise nog meer inzetten om organisaties te helpen het gedrag van anderen positief te veranderen”, legt ze haar beslissing uit. 

Gedragsverandering

“Ik zag dat ik met deze kennis enorm veel kan betekenen. Gedragsverandering is zo ingewikkeld”, gaat ze verder. “Dat leer je niet met een workshop. En ik zag het om me heen soms behoorlijk verkeerd gaan. In het Noorden waren nog geen bureaus voor gedragsverandering. Dus ik breng echt wat nieuws.”

Bureau Gedragsstrategie helpt bedrijven en overheden met het realiseren van gedragsverandering. “We communiceren ons suf, maar vaak zonder effect. We zenden veel informatie en sturen daarbij op de ratio van mensen. Maar de meeste beslissingen nemen we juist onbewust”, vertelt Van Hemel. “En het mooie is: we kunnen voorspellen hoe mensen dat doen. We hebben bijvoorbeeld allemaal een voorliefde voor gemak en kijken graag naar wat anderen doen”, geeft ze als voorbeelden mee. “Maar dat voorspellen is geen techniekje dat je even kunt leren, het draait echt om het inzetten van kennis. Dat begint bij het leren kennen van je doelgroep. Wat hebben zij nodig om iets te gaan doen? En belangrijker nog: wat houdt ze tegen om dat te gaan doen?” 

Vraagstukken

Bedrijven en overheden kunnen bij Bureau Gedragsstrategie terecht voor een traject op maat of voor analyse en advies, waarbij klanten inzicht krijgen waar de kansen liggen voor hun organisatie om succesvol aan de slag te gaan met gedragsbeïnvloeding. Daarnaast geeft Van Hemel inspiratielezingen waarin ze onder meer vertelt over je mensen in beweging krijgt. Een paar keer per week werkt ze vanuit De Drentse Zaak. Dat bevalt haar goed. “Het is een leuke werkplek. En het is fijn om zo collega’s te hebben. Die heb je niet als je thuis werkt.”