Nieuws en evenementen
Blijf op de hoogte

Vloggen voor ondernemers: zet storytelling centraal!

06 maart 2019 8.00 uur
Vloggen voor ondernemers: zet storytelling centraal!

Heb je passie voor wat je doet en vertel je graag over je werk en je onderneming? Misschien is zakelijk vloggen dan wel echt iets voor jou! Heb je alleen geen idee hoe je moet beginnen? Volg dan op maandag 11 maart de workshop Vloggen voor ondernemers in De Drentse Zaak.

Een vlog is een afkorting voor een ‘video weblog’ en is een soort dagboek bestaande uit videobeelden. Steeds vaker zie je ze voorbij komen, óók in zakelijke setting. Het verschil tussen vloggen en zakelijk vloggen zit hem vooral in de reden, legt workshopgeefster Anna Vellinga uit: “Als zakelijk vlogger wil je laten zien wat je doet of wil je bijvoorbeeld nieuwe klanten trekken. Je hebt een concreet doel. Ook komt er vaak een stukje trots bij kijken. Op je werk of onderneming.”

Kijkje achter de schermen

Vellinga werkt voor Buro B&G, een bureau uit Groningen dat zich bezighoudt met innovatie en ondernemerschap. Vanuit daar is ze onder meer actief voor de Ondernemersfabriek Drenthe en betrokken bij Business Voice, een wedstrijd voor ondernemers. Vooral voor de Ondernemersfabriek vlogt ze regelmatig. “Ik maakte al privé-vlogs, bijvoorbeeld tijdens vakanties”, vertelt ze. “We wilden bij de Ondernemersfabriek laten zien wat we allemaal doen en meer bekendheid genereren. Vloggen is laagdrempelig en heel geschikt om een weergave ergens van te geven. Een kijkje achter de schermen bij evenementen bijvoorbeeld.”

Volgens de workshopgeefster kan iedereen een vlog maken, maar moet je er niet aan beginnen als je het niet ziet zitten. “De workshop is dan ook echt voor mensen die willen starten, maar niet weten hoe. Je moet het leuk vinden en lef hebben. Het is toch best spannend.” Centraal in een goede vlog staat storytelling. De vlog moet daarom niet alleen creatief zijn, maar de vlogger moet ook in een zo kort mogelijke periode en op een zo’n pakkend mogelijke manier een verhaal vertellen. “Je geeft een inkijkje in wat je doet, maar wat wil je overbrengen? Hoe profileer je jezelf? Hoe praat je met de doelgroep?”, somt Vellinga onderwerpen uit de workshop op.

Meteen aan de slag

De workshop vindt op maandag 11 maart plaats in De Drentse Zaak en duurt van 9.00 uur tot 13.00 uur. Deelname kost 125 euro, exclusief btw. Om deelnemers goed voorbereid aan de start te laten verschijnen, heeft Vellinga voorafgaand aan de workshop enkele opdrachten. Maak alvast een korte vlog van jezelf, waarin je vertelt wie je bent en waarom je wilt gaan vloggen voor je bedrijf. Installeer daarnaast alvast de proefversie van het edit-programma Wondershare op je laptop en vergeet ook niet je laptop, digitale camera of telefoon en bijpassende kabeltjes mee te nemen. “We duiken in de wereld van het vloggen, maar gaan ook echt meteen aan de slag”, belooft ze.  

Wil je je voor de workshop opgeven? Meld je hier aan!