Nieuws en evenementen
Blijf op de hoogte

Tien jaar tekst

15 januari 2019 09.00 uur
Tien jaar tekst

Een feestelijke start van het nieuwe jaar voor Het Geheime Wapen Communicatie. Deze maand bestaat het bureau namelijk precies tien jaar! Eigenaar Nico Jan van Hemel was in 2011 de eerste huurder van De Drentse Zaak. Door de jaren heen groeide zijn bedrijf naar een bureau met vijf medewerkers in De Drentse Zaak.

“Ons team is onze kracht. Ieder van ons heeft zijn eigen schrijfstijl, zijn eigen inzichten en brengt zijn eigen ervaring en kennis mee. Bovendien hebben we in ons bureau de werelden van gedragswetenschap en tekstschrijven bij elkaar gebracht. Die combinatie is van meerwaarde voor onze opdrachtgevers. Verder houden we elkaar scherp en zijn we kritisch naar elkaar. We lezen elkaars teksten dan ook altijd tegen”, legt Nico Jan van Hemel uit. Heel anders dan de eerste jaren van Het Geheime Wapen, die Van Hemel vooral doorbracht in zijn werkkamer thuis. De ondernemer werkte als senior communicatieadviseur bij een gemeente, toen hij besloot voor zichzelf te beginnen. “Ik deed mijn werk met enorm veel plezier, maar ik werd pas echt blij als ik met tekst bezig kon. Ik wilde daar meer mee doen, mijn creativiteit écht kwijt kunnen en mensen door middel van tekst activeren.”

Teksten met effect

Hij besloot in deeltijd te gaan werken, zodat hij de rest van zijn tijd in Het Geheime Wapen kon steken. Zo’n vijf jaar geleden werd het te druk en ging Van Hemel op zoek naar versterking. “Inmiddels zijn we met zijn vijven en maken we daarnaast gebruik van een flexibele schil”, vertelt hij enthousiast. “Het is hartstikke leuk om te werken met mensen waar ik blij van word, voor mensen waar we blij van worden.”

Van provincies en gemeenten tot bedrijven in de financiële en zakelijke dienstverlening en MKB’ers. Het klantenbestand van Het Geheime Wapen is zeer divers, net als de werkzaamheden. Eén ding staat centraal: teksten met effect. “We maken daarbij gebruik van onze vakkennis. We werken met journalisten, tekstschrijvers, communicatieadviseurs en een gedragswetenschapper. Gezamenlijk kijken we op allerlei manieren naar een communicatievraagstuk. Hoe kunnen we de doelgroep raken? Om mensen in beweging te krijgen, moet je weten op welke knoppen je moet drukken. Ik zie veel rationele teksten, terwijl het gevoel bij mensen de dienst uitmaakt. Dat wordt nog wel eens onderschat”, legt Van Hemel uit.

Sparren met anderen

Klanten kunnen bij het bureau terecht voor online en offline communicatie. Denk daarbij aan SEO-webteksten, nieuwsbrieven, magazines en free publicity-plannen. “Maar we ontzorgen ook klanten volledig op het gebied van communicatie, zoals we bijvoorbeeld voor De Drentse Zaak doen.”

Toen Van Hemel acht jaar geleden hoorde over de plannen om een ondernemerscentrum op te richten, reageerde hij direct. “Ik wilde werk en privé scheiden. De locatie trok me ook aan, zo tussen het Asserbos en het centrum in”, legt hij zijn keuze voor De Drentse Zaak uit. “Daarnaast zocht ik een omgeving waar ik met mensen kan sparren en de voorspoed en tegenslagen van het ondernemerschap kan delen. Die vind ik hier.”