Nieuws en Evenementen

Succesvolle deelnemer LnS Marnix Veld: ‘Zoek goed uit wat je wilt voordat je begint’

06 juni 2018
Succesvolle deelnemer LnS Marnix Veld: ‘Zoek goed uit wat je wilt voordat je begint’

Het is een feestelijk jaar voor De Drentse Zaak. De Ladder naar Succes bestaat namelijk vijf jaar. In die jaren zijn deelnemers van de workshopreeks voor (startende) ondernemers ontzettend veel mooie bedrijven begonnen. We bundelden een paar van deze succesverhalen en vroegen de ondernemers om tips. Zo ook aan Marnix Veld, de jongste deelnemer van de Ladder ooit.

Ruim een jaar geleden had Marnix (nu 20) net deelgenomen aan de workshopreeks toen hij in het Gezinsblad vertelde over zijn bedrijf. Met Marvelous bood hij online mediadiensten aan kleine ondernemers en zzp’ers aan.

Een jaar later ziet het er iets anders uit. Veld heeft inmiddels zijn mbo-opleiding afgerond en richt zich op het uitvoeren van marktonderzoeken. “2017 was een ontdekkingsreis. Op een gegeven moment werd ik benaderd of ik een marktonderzoek wilde gaan doen. Dat was zo leuk, dat ik er graag mee door wilde”, legt de jonge ondernemer uit. Hij besloot Spine op te richten en te stoppen met Marvelous. “Ik ben Spine verder gaan uitbouwen en van het één kwam het ander. De afgelopen drie maanden is het ontzettend hard gegaan.”

Eigen werkplek

Zo hard dat hij sinds kort een eigen werkplek heeft in de Ondernemersfabriek, een bedrijfsverzamelgebouw aan de Havenkade in Assen. Met Spine voert hij strategische marktonderzoeken uit. “Daarbij onderzoek ik niet wat de klant van product A of B vindt, maar welke spelers er in de markt zijn, welke doelgroepen en wat hun behoefte is”, licht hij toe. Naast het onderzoeken, helpt hij bedrijven en organisaties ook mee met het implementeren van de resultaten. “Ik kijk dan intern mee: hoe kunnen ze de veranderingen in de organisatie toepassen?”

Veld deed in januari vorig jaar mee aan de Ladder naar Succes. Daar heeft hij vooral geleerd dat het verhaal van je bedrijf moet kloppen. “De huisstijl, de visitekaartjes, je kleding. Hoe zet je het verhaal neer? Door de Ladder ben ik daar bewust over gaan nadenken.” Als hij terugkijkt op de workshopreeks is dat sowieso iets wat terugkomt: “De Ladder was heel leuk als startpunt en heeft bij mij veel ideeën aangewakkerd. Ook doordat je met andere deelnemers ideeën uitwisselt. Het helpt je je bedrijfsplan vorm te geven. Dat is heel waardevol.”

Tips

Voor andere (jonge) ondernemers heeft Veld enkele tips:

  • Voer altijd een marktonderzoek uit. Vraag aan (potentiële) opdrachtgevers waarom ze voor jou zouden kiezen en wat ze van je dienst of product vinden. Zo krijg je zeer waardevolle informatie, die je later ook in je marketing kunt gebruiken.
  • Koude acquisitie werkt niet. Een telefoonabonnement verkoop je misschien zo, maar een dienst of een product boven de 30 euro over het algemeen niet. Zorg daarom voor echt contact en een goed netwerk.
  • Zoek goed uit wat je wilt voordat je begint. Onderzoek of je er zelf volledig achter staat en of het ook echt uitvoerbaar is.