Nieuws en evenementen
Blijf op de hoogte

‘Iemand moet bij je willen werken'

02 oktober 2019 8:00 uur
‘Iemand moet bij je willen werken'

De krapte op de arbeidsmarkt blijft maar toenemen. Uit recente cijfers blijkt dat er bijna evenveel vacatures openstaan als mensen die werkloos zijn. Hoe zorg je er als bedrijf voor dat jouw vacature wél ingevuld wordt?

Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek waren er eind juni 284.000 openstaande vacatures. En dit aantal blijft oplopen, zo is de verwachting. Ook in 2008 - tijdens de vorige periode met grote economische groei - hadden bedrijven moeite met het invullen van hun vacatures. De krapte is echter nu nog nijpender, omdat er meer vacatures en minder mensen werkloos zijn. “Het is nu wel heel extreem”, vertelt Janneke de Leeuw van Doen Wat Werkt. De personeels- en organisatieadviseur ziet dat bedrijven om haar heen moeilijk aan geschikt personeel kunnen komen. “Dat geldt voor alle sectoren. De krapte is overal. Heel ondernemend Nederland lijkt op zoek te zijn naar personeel.”

Eén grote prijzenslag

Dat zorgt voor een bijkomend probleem: het om- of bijscholen van mensen die werkloos zijn is niet meer afdoende. “Je kunt je niet richten op één sector, omdat alle sectoren in nood zijn.” Ook van het verhogen van salarissen is De Leeuw geen fan. “Het is soms net één grote prijzenslag. Natuurlijk zou je als bedrijf het hoogste salaris kunnen bieden, maar dat werkt alleen op de korte termijn. Als het straks wat slechter gaat, wat dan? Het kost je alleen maar heel veel geld. Geld dat je niet meer kunt steken in de medewerkers die je al hebt.”

Maar wat moet je als bedrijf dan wél doen om die ideale kandidaat binnen te slepen? Volgens De Leeuw verschilt dat per persoon en per generatie. “Op dit moment zijn er vier generaties aan het werk. Iedere generatie heeft zijn eigen verwachtingen, wensen, ambities en opvattingen. Daarom is maatwerk zo belangrijk. Een potentiële medewerker heeft keuze. Laat hem of haar zien waarin jij onderscheidend bent.” 

Medewerkers als ambassadeurs

Een belangrijke rol kan daarin weggelegd zijn voor medewerkers. “Maak van hen je ambassadeurs. Deel wat zij vinden van hun werk op sociale media en verwerk dat in vacatures. En organiseer bijvoorbeeld een evenement waar sollicitanten en medewerkers elkaar kunnen leren kennen.” De Leeuw verbaast zich dat bedrijven in deze krapte nog steeds gebruik maken van de bijna standaard vacatureteksten. “Er staat altijd in wat de werkgever vraagt. Terwijl het niet ingewikkeld is om op te schrijven wat je te bieden hebt. Wat het bedrijf anders maakt. Iemand moet bij je willen werken. Uiteindelijk willen we allemaal blije en bevlogen medewerkers. Want die vliegen voor je.”