Nieuws en evenementen
Blijf op de hoogte

Hoe word je buiten zichtbaar? Met krijtbordreclame!

27 februari 2019 8.00 uur
Hoe word je buiten zichtbaar? Met krijtbordreclame!

Haar passie voor tekenen bracht Jacqueline Gaus uit Assen op een idee: handgeschreven krijtborden. Want hoe zorg je er als (horeca)bedrijf nou voor dat je buiten zichtbaar bent voor je klant? Met unieke krijtbordreclame!

“Ik hou heel erg van tekenen. Vooral letters intrigeren mij altijd al”, legt Jacqueline Gaus uit. Die letters komen nu goed van pas, want ze nemen een belangrijke rol in op de handgeschreven krijtborden. ,,Ik ga eerst naar een bedrijf toe om te voelen wat de sfeer is. Wat wil de onderneming uitstralen? Daarna kijk ik wat past: welk lettertype, welke kleuren en in welke stijl moet ik het bord opmaken? Een ontzettend leuk proces.” Naast letters, zijn ook de kleuren van belang, zo licht Gaus toe. “Fluorescerend geel wekt bijvoorbeeld de indruk dat het goedkoop is. Dat kan op de ene plek beter dan op de andere.”

Kort, krachtig, creatief

De onderneemster is nu zo’n twee jaar bezig en heeft klanten door heel Nederland. Veelal zijn dit horecabedrijven die willen werken aan hun zichtbaarheid. ,,Veel van die bedrijven hebben een goede menukaart en veel geïnvesteerd in het interieur, maar je moet eerst wel die klanten binnenkrijgen. Met de krijtborden proberen we ze buiten zo nieuwsgierig te maken, dat ze naar binnen gaan. Dat doen we door op de borden te verwerken wat een bedrijf te bieden heeft: wat, waar en hoeveel. En dat op een korte, krachtige en creatieve manier.”

Acquisitie

Hoewel het ondernemerschap haar goed bevalt, vindt ze het benaderen van klanten soms nog lastig. Hoe spreek je potentiële klanten aan? Hoe zorg je dat ze geïnteresseerd raken en kiezen voor jouw product? “Ik heb eerder met mijn ex-partner een onderneming gehad. Maar dat was een winkel. Mensen kwamen naar ons toe. Nu moet ik ze zoeken en benaderen. Dat is heel anders en veel lastiger.” In haar zoektocht naar hulp kwam ze bij De Drentse Zaak uit en via het ondernemerscentrum bij Irene Wildenbeest, expert op het gebied van image-consultancy en pitchen. “Zij gaf mij tips en leerde mij hoe ik in een minuut kan vertellen waar ik voor sta”, legt ze uit.

Heel Drenthe Pitcht

De tips in praktijk brengen bleek toch een stuk lastiger dan vooraf gedacht. “Daarom heb ik meegedaan aan Heel Drenthe Pitcht. De pitch die ik toen deed werd ook gefilmd. Ik had het zweet tussen mijn billen staan, maar ik heb het gedaan. Toen ik het terugkeek zag ik dat ik helemaal niet zo zenuwachtig was, als ik me voelde. Ik durf dit. Ik kan dit. Dat was een nuttige ontdekking. Het blijft lastig, maar gelukkig werkt mond-tot-mondreclame voor mij ook heel goed. Het balletje begint echt te rollen.”

Nieuwsgierig geworden naar Heel Drenthe Pitcht? Hier vind je meer informatie over het netwerk- en pitchevenement. De volgende editie staat op vrijdag 8 maart gepland. Deel je verhaal, breid je netwerk uit en laat je inspireren!