Nieuws en evenementen
Blijf op de hoogte

Heel Drenthe Pitcht ‘Wat is er voor de klant belangrijk?’

07 november 2018
Heel Drenthe Pitcht ‘Wat is er voor de klant belangrijk?’

Zichtbaar worden als ondernemer. Het kan op vele manieren. Het begint echter allemaal bij het verplaatsen in je doelgroep. Wat beteken jij voor de ander? Als je dat kort en krachtig kunt formuleren, ben je al een heel eind. Een goede manier om dat te oefenen is pitchen, bijvoorbeeld tijdens Heel Drenthe Pitcht op vrijdag 16 november.

Als ondernemer kom je op de meest onverwachte momenten met mensen in gesprek over je werk. In de supermarkt, op een verjaardagsfeestje of tijdens een vakantie. Je gesprekspartner kan een potentiële klant zijn of er één opleveren. Kun je dan in een enkele minuut uitleggen wat je doet? Op zo’n manier dat het de ander raakt? “Als je dit goed kunt verwoorden en op een manier die bij je past, kom je betrouwbaar over en wek je vertrouwen. Dat is de basis om met elkaar in zee te gaan”, legt Irene Wildenbeest van Wildenbeest Image Consulting uit.

Verplaatsen in de doelgroep

Wildenbeest traint en coacht ondernemers in onder meer hun communicatie. Daarnaast begeleidt ze deelnemers aan Heel Drenthe Pitcht. “Mensen luisteren maar even. Hoe korter en krachtiger je dus kunt vertellen waar je voor staat, hoe beter mensen de aandacht vast kunnen houden. De ander kan mogelijk een ambassadeur voor je zijn die zorgt voor mond-tot-mondreclame.”

Voor het opstellen van een pitch heeft Wildenbeest een paar tips. Centraal staat altijd het verplaatsen in je doelgroep. “Als ondernemer ben je goed in je vak, maar wat betekent dat voor de ander?”, legt Wildenbeest uit. “Wat is voor de klant belangrijk?”

Maak het specifiek en logisch

Van belang is ook dat je identiteit en je imago met elkaar overeenkomen. Ook daarvoor heeft Wildenbeest een handige tip. “Hoe wil je dat mensen je zien? Ga het gesprek aan. Vraag anderen wat ze denken dat je doet.” Daarnaast moet je als je een rangorde aanbrengt in wat je doet, dat specifiek en logisch maken. Zo is die rangorde beter te onthouden, voor jezelf en voor de klant. “Geen fiets, auto en bromfiets, maar fiets, bromfiets en auto”, geeft ze als voorbeeld mee.

Een ander belangrijk onderdeel van je zichtbaarheid als ondernemer is je presentatie. Denk hierbij aan je houding en stemgebruik. Hoe je dat kunt oefenen? “Neem het eens op”, geeft Wildenbeest een suggestie. “Hoe lang duurt het? Waar struikel je over woorden? Tel daarnaast tussen zinnen inwendig tot drie. Zo creëer je rust en geef je mensen de tijd om dat wat ze net hebben gehoord te laten dalen.”

Heel Drenthe Pitcht

Klaar om je pitch verder te oefenen? Een paar keer per jaar kunnen ondernemers daarvoor terecht bij Heel Drenthe Pitcht. Het pitcht- en netwerkevenement wordt georganiseerd door Albert Rouwkema, ondernemersadviseur van Werkplein Drentsche Aa. Tijdens Heel Drenthe Pitcht gaan ondernemers de uitdaging aan om hun hele bedrijfsplan terug te brengen naar slechts een paar zinnen. Alleen de kern is nog belangrijk: wie ben je, wat doe je en waar sta je voor?

Daarnaast kunnen ondernemers hun producten of diensten tonen, laten ervaren en proeven. Ook is er een fotograaf die afbeeldingen maakt voor sociale media en kan je pitch gefilmd worden voor bijvoorbeeld je website. De laatste editie van 2018 vindt plaats op vrijdag 16 november. Geïnteresseerden zijn vanaf 15.30 uur welkom in De Drentse Zaak.