Nieuws en evenementen
Blijf op de hoogte

DDZ op Dinsdag: 'Als je de behoeften van de ander weet, weet je ook hoe je moet handelen.'

29 januari 2019 9.00 uur
DDZ op Dinsdag:  'Als je de behoeften van de ander weet, weet je ook hoe je moet handelen.'

Op dinsdag 12 februari houdt De Drentse Zaak wederom een DDZ op Dinsdag. Het gratis kennisevenement voor ondernemers gaat deze keer over DISC: een persoonlijkheidsanalyse waarmee je inzicht creëert in de voorkeuren van jezelf en van een ander, op het gebied van gedrag en communicatie.

Spreker René Lolkema werkt al jaren met DISC en is zeer enthousiast. “Als andermans voorkeuren anders zijn dan die van jezelf, zie je vaak de negatieve aspecten. Door DISC leer je elkaar beter begrijpen en zie je elkaars kwaliteiten.”

Waarom voel je je bij die ene collega of klant direct op je gemak en praat je met de ander continu langs elkaar heen? De oorzaak hiervan is terug te leiden naar de verschillende behoeften van mensen. “Iedere dag komt er zo veel informatie op ons af. Die informatie kleuren we op basis van ons eigen referentiekader”, legt René Lolkema uit. Lolkema is eigenaar van De Commerciële Bril, gecertificeerd om te werken met DISC en spreker tijdens de komende DDZ op Dinsdag. “We kunnen dezelfde informatie tot ons krijgen en het toch anders opvatten”, gaat hij verder.

Door informatie te interpreteren vanuit je eigen perspectief en behoeften, vul je het tegelijk in voor een ander. Zo ontstaat er ruis en miscommunicatie. De persoonlijkheidsprofielen van DISC brengen jouw eigen voorkeuren in gedrag en communicatie naar voren. Ken je die? Dan kun je ook de voorkeuren van anderen beter inschatten. “Als je de behoeften van de ander weet, weet je ook hoe je moet handelen. Je stemt als het ware je frequentie op de ander af en past je verhaal aan aan de ontvanger. Hoe beter je dat doet, hoe groter de kans op het bereiken van het gewenste effect.”

Begrijpen van menselijk gedrag

Met De Commerciële Bril houdt Lolkema zich bezig met communicatieoptimalisatie, oftewel het verbeteren van communicatie tussen collega’s en naar klanten. “Ik probeer inzicht te geven. Waarom is de communicatie niet optimaal? Waar liggen de voorkeuren?” DISC werkt met vier profielen: dominant, interactief, stabiel en consciëntieus. Deze profielen zijn langs een aantal assen gelegd, namelijk taakgericht, mensgericht, direct en indirect. “Het draait allemaal om het begrijpen van menselijk gedrag, om het respecteren en het zien van andermans voorkeuren”, vertelt Lolkema.

Tijdens DDZ op Dinsdag vertelt hij er alles over. Het begint om 19.30 uur (inloop vanaf 19 uur) en duurt tot ongeveer 22.00 uur. Aanmelden kan via deze link. “Deelnemers ontdekken hoe snel je dingen kleurt en komen meer te weten over miscommunicatie en de vier profielen.” De ondernemer is zeker één keer in de week in het ondernemerscentrum te vinden, omdat hij daar als flexwerker een werkplek heeft. “De Drentse Zaak is een fijne, comfortabele en rustige plek waar je nieuwe mensen kunt leren kennen en ook mensen kunt ontvangen”, legt hij zijn keuze uit.

Verdiepingsslag

Op dinsdag 5 maart staat er ook een vervolgworkshop op het programma. Het volgen van deze workshop kost 50 euro, exclusief btw (de eerste bijeenkomst op 12 februari is gratis). “In de vervolgworkshop maken we echt een verdiepingsslag”, vertelt Lolkema. “Welke behoeften zitten er achter de profielen? Hoe ga je om met verschillende soorten klanten? Hoe herken je ze?”, somt hij op. Deelnemers die zowel aanwezig zijn geweest bij DDZ op Dinsdag, als de vervolgworkshop hebben gevolgd, kunnen daarna tegen een gereduceerd tarief een individueel DISC-profiel laten opmaken.