Nieuws en evenementen
Blijf op de hoogte

Alex van Ginneken: ‘Cijfers zijn je beste vrienden. Ze liegen nooit’

13 maart 2019 8.00 uur
Alex van Ginneken: ‘Cijfers zijn je beste vrienden. Ze liegen nooit’

Mkb’ers moeten meer de regie pakken in hun online groei en zorgen dat ze hun beslissingen nemen op basis van de juiste cijfers. Dat zegt Alex van Ginneken, online ondernemer en business coach. Tijdens zijn workshop ‘Factbased marketing’ op dinsdag 26 maart in De Drentse Zaak vertelt Van Ginneken alles over hoe je dat als ondernemer doet.

“Veel ondernemers varen op wat hun leveranciers doen en zeggen”, legt Alex van Ginneken uit. “Denk daarbij aan websitebouwers of marketeers. Ze vertrouwen op hen, maar zouden best wat kritischer mogen zijn. Ik wil ondernemers meer kennis bijbrengen, zodat ze hen beter kunnen aansturen en begrijpen wat er gebeurt.” In een interactieve workshop gaat Van Ginneken dan ook dieper in op online marketing en online groei. Want dat is wat hij het liefste doet: bedrijven helpen groeien. Daarin spelen cijfers een cruciale rol. “Ik denk graag in termen als efficiency en effectiviteit. Cijfers zijn daarbij je beste vrienden. Ze liegen niet en vertellen altijd de waarheid. Daarom moet je alles meetbaar maken. Gelukkig wordt dat met de nieuwe technieken steeds makkelijker.”

Juiste cijfers

Belangrijk daarin is dat je als ondernemer gebruik maakt van de juiste cijfers. Dat gaat vaak fout, legt de online ondernemer uit. “Vaak sturen ondernemers op gevoel of aannames. Of maken ze niet gebruik van de juiste cijfers. Maar elke marketingbeslissing moet je maken op de getallen of waarden die er onder liggen. Als daarin iets mist, kun je zomaar de verkeerde beslissing maken.” Als voorbeeld geeft hij een kapitein die passagiers meeneemt op een bootreis. “Als ze besluiten de navigatie weg te laten, bijvoorbeeld omdat die te duur is, kunnen ze zomaar een andere koers gaan varen op basis van verkeerde of halve informatie. Terwijl je toch lekker aan het varen bent.”

In de workshop ontdekken deelnemers meer over hoe bedrijven kunnen sturen op de juiste cijfers. Daarnaast komen er strategieën aan bod waarmee je versneld kunt groeien. “Veel bedrijven hebben de meetbaarheid van hun website niet op orde of hebben geen concrete doelen gesteld. Heb je alles goed ingericht? Anders kun je ook niets zeggen over de cijfers.” Volgens de spreker kun je als bedrijf alleen maar groeien als je deze basis op orde hebt. “En dat begint met een nulmeting en het meetbaar maken van je doelen. Zonder dat te doen, kun je niet sturen op cijfers. ”

Vraaggestuurd

De workshop Factbased marketing is interactief. Naast theorie en voorbeelden, gaat Van Ginneken ook in op jouw business, kijkt hij kritisch mee en geeft hij tips. “Ik heb er een hekel aan als mensen aan het einde van je workshop zeggen dat het leerzaam was, maar morgen gewoon weer op de oude weg doorgaan. Daarom wil ik het anders doen. We gaan echt vraaggestuurd aan de slag. Komt de primaire boodschap op jouw website over? Hoe kunnen we je conversie optimaliseren? Welke marketingkanalen gebruik je en hoe kunnen we die meetbaar maken?”, somt hij op. “Na deze workshop is jouw blik op het internet dan ook nooit meer hetzelfde.”

De workshop wordt in samenwerking met de Ondernemersfabriek Drenthe georganiseerd en vindt op 26 maart plaats tussen 13.00 en 16.00 uur. Deelname kost 50 euro, exclusief btw. Aanmelden kan via emmen@ondernemersfabriekdrenthe.nl, onder vermelding van ‘Factbased Marketing’.