Nieuws en Evenementen

Aftersales levert loyale klanten op

21 augustus 2019 8.00 uur
Aftersales levert loyale klanten op

Een goede aftersalesstrategie levert niet alleen nieuwe, maar ook loyalere klanten op. Resultaat? Een hogere winst! Daar is Arnoud Kuipers (123aftersales) van overtuigd. Tijdens de tweedaagse masterclass ‘Maak ambassadeurs van je klanten’ op 10 en 17 september in De Drentse Zaak leert hij jou de kneepjes van het vak.

Heb jij veel eenmalige klanten? Bied je (onderhouds)contracten aan, maar verkoop je ze te weinig? En wil je profiteren van meer mond-tot-mondreclame? Een goede aftersalesstrategie - alles wat je doet na een verkoop - zorgt ervoor dat je als ondernemer het maximale uit je klantenbestand haalt. “Het is daarom hartstikke belangrijk dat je van je klanten ambassadeurs maakt”, legt Arnoud Kuipers, eigenaar van 123aftersales, uit. “Binnen veel bedrijven is dit echter een ondergeschoven kindje. Ze investeren veel in het vinden van nieuwe klanten, terwijl bestaande klanten via de achterdeur vertrekken.”

Loyale klanten

Hoe je dat voorkomt? Kuipers weet het wel. “Met aftersales bouw je een relatie op met je klant. Door contact te houden, zorg je dat de klant terugkomt. Ook maakt het de stap minder groot om te vragen om feedback of een recensie.” Een andere tip van de aftersalesexpert: “Overtref altijd de verwachtingen van een klant. Dat is zo belangrijk. Veel bedrijven leveren alleen wat de klant vraagt, maar je moet echt meer doen dan dat. Enkel zeer tevreden klanten zijn loyaal. Tijdens de training gaan we hier concreet op in.”

 Alle kennis die Kuipers door de jaren heen opdeed, heeft hij verzameld in het boek ‘In 10 stappen van klant naar ambassadeur’, dat in juli uitkwam. “Het schrijven van een boek was altijd al een wens. Het is een 10-stappenboek geworden. Behapbaar voor iedere lezer.”

Tweedelige training

Op dinsdag 10 en dinsdag 17 september geeft Kuipers in De Drentse Zaak de masterclass Aftersales. Tijdens de tweedelige training maken deelnemers een persoonlijke handboek met daarin hun eigen aftersalesstrategie. “Ik wil mensen laten zien wat ze zo kunnen winnen. Je kunt zo veel meer bereiken als je net dat ietsje meer doet. Aftersales is geen hogere wiskunde. Je moet het alleen wel doen, anders laat je echt omzet liggen.” 

In het eerste deel van de training kijken deelnemers kritisch naar hun eigen bedrijf. Ze nemen hun visie, missie, ideale klant en hun zogenoemde customer journey door. “De basis van je bedrijf”, vat Kuipers samen. “Dat moet echt op orde zijn om het maximale uit je klanten te halen.” Deel twee gaat specifiek over aftersales. “Wat kunnen we toevoegen aan die customer journey om ervoor te zorgen dat je je gunfactor en de loyaliteit van je klanten verhoogt?”, vertelt de trainer. “Denk aan de wet van wederkerigheid. Als je iets geeft, krijg je vaak ook iets terug. Geef je klant dus iets persoonlijks, iets wat bij hem of haar past. Dat kan een handgeschreven kaart zijn, maar ook persoonlijke aandacht. Het hoeft echt niet ingewikkeld te zijn.”

Meer weten over deze masterclass? Klik hier voor meer informatie