Nieuws en Evenementen

Aftersales: haal meer rendement uit bestaande klanten

11 april 2018
Aftersales: haal meer rendement uit bestaande klanten

Vraag jij na afronding van een opdracht je klanten om feedback? Of blijf je op een andere manier contact met ze houden? Een goede aftersales-strategie zorgt ervoor dat je het maximale uit je klantenbestand haalt. Hartstikke belangrijk dus. Daarom houden De Drentse Zaak en Jongeren Commerciële Club Assen (JCCA) op donderdagavond 19 april samen de gratis masterclass Aftersales, die door Arnoud Kuipers wordt gegeven.

Aftersales is dus belangrijk, maar wat is het precies? “Aftersales is alles wat je doet na de verkoop”, legt Arnoud Kuipers, eigenaar van 123aftersales uit. “Denk aan het binnenhalen van feedback: is een klant bijvoorbeeld honderd procent tevreden? Maar aftersales is ook het opbouwen van een relatie met je klant. Houd contact, zodat de klant terugkomt.” Een ander belangrijk onderdeel is het overtreffen van klantverwachtingen. “Dat is zo belangrijk. Veel bedrijven leveren wat de klant vraagt, maar je moet echt meer doen dan dat. Enkel zeer tevreden klanten zijn loyaal.”

Volgens Kuipers doen bedrijven veel te weinig aan aftersales, terwijl het ervoor zorgt dat je meer rendement uit je bestaande klanten haalt. “Er valt voor bedrijven nog zoveel te winnen”, vertelt hij. “Het hoeft maar één belletje zijn.” Een goede aftersales is volgens Kuipers een mix van informatie overbrengen en er tegelijk voor zorgen dat je niet te pusherig overkomt. “Daar moet je een middenweg in vinden. Een stukje kennisdeling met leuke informatie, maar niet zo dat mensen wegrennen.”

De Drentse Zaak

De masterclass Aftersales is het resultaat van een samenwerking tussen Jongeren Commerciële Club Assen (JCCA) en De Drentse Zaak. JCCA organiseert ieder kwartaal een kennissessie, soms geleid door een lid van de netwerkorganisatie. De Drentse Zaak is geen onbekende plek voor Kuipers, aangezien de ondernemer daar als vaste flexwerker een werkplek had. “De Drentse Zaak heeft een mooie, grote zaal. Het leek ons wel wat om de masterclass daar te geven. Toen we daarover spraken met directeur Harry Weitering, kwam hij op het idee om de masterclass voor iedereen aan te bieden.”

Interactief

De masterclass is interactief en gaat ook in op hoe je meer online reviews krijgt en hoe je klanten vraagt om feedback. Volgens Kuipers gaat zeventig procent van de mensen vooraf online op zoek naar aanbieders. Daarbij kijken ze altijd naar reviews.

Deelnemers van de masterclass kunnen de volgende dag al gelijk met de nieuwe kennis aan de slag. “We gaan actief bezig en in groepjes brainstormen over hoe bedrijven hun aftersales beter kunnen inrichten. Voor de meeste bedrijven valt er nog veel te winnen”, geeft Kuipers alvast een voorproefje.

Programma en aanmelden

Wil je deelnemen aan de masterclass op donderdag 19 april? Aanmelden kan via info@dedrentsezaak.nl. Deelname is gratis. De aanvang van het evenement is 19.00 uur.  Het programma duurt tot ongeveer 21.00 uur met aansluitend een netwerkborrel.